Nieuw nieuws, oud nieuws

Nieuws maken en verspreiden, een belangrijk onderdeel van het marketing & communicatie werk en een mooi middel om je website up-to-date en interessant te houden. Hier vind je al het ludieke nieuws. Veel nieuwsplezier!

Ludieke in Theatermaker!

16 - 01 - 2020

Onlangs verscheen in Vakblad Theatermaker en op Theaterkrant.nl een uitgebreid achtergrondartikel over de trends, hindernissen en ontwikkelingen binnen de online theatermarketing.  Ik werd hiervoor geïnterviewd door Fedde van der Spoel. Een mooie kans voor mij om iets te vertellen over de opdrachten die ik doe en wat ik daar zoal in meemaak.

Eén van de trends waar ik op in ga is het inzetten van influencers binnen de theatermarketing: “Wat vroeger de roep om viral te gaan was, is nu de roep om influencers. Het theater heeft vooral nano-influencers: influencers met een grote passie voor theater maar met slechts een kleine groep volgers. Influencers zijn nog niet makkelijk te vinden. Theater is bij influencers niet populair. Sommige grote influencers beweren zelfs dat ze volgers kwijtraken als ze berichten over theater posten”, zegt Dieke van der Spek, zelfstandig allround marketeer en momenteel onder andere aan het werk voor Theater Rotterdam (Eindspel), Marjolijn van Heemstra & Trouble Man (Lawrence of Arabia) en voor de voorstelling Melk & Dadels van Rose Stories en Daria Bukvić. “Ze schieten liever mooie plaatjes bij kunstwerken in musea (zo werkt het TextielMuseum in Tilburg succesvol met influencers, eerst nog met mensen die ze speciaal selecteerden en later via ‘influentials’ een soort marktplaats voor influencers) dan dat ze zich laten zien bij een theatervoorstelling.”

Ook vertel ik over de branded content die we steeds meer inzetten:
“Een laatste trend is die van online branded content, vertelt Van der Spek. Een medewerker van de marketingafdeling of een journalist schrijft een artikel dat wordt gepubliceerd op de sites van de Volkskrant en het AD. Bij Eindspel werd branded content ingezet ver voor de première, om het publiek alvast bekend te maken met de voorstelling op een moment dat de pers de voorstelling nog niet actueel genoeg vindt. Het resultaat daarvan was weliswaar beperkt, maar de duizend mensen die het uit hebben gelezen (leestijd twee minuten) deelden het wel opvallend veel met anderen. Het resultaat was dus niet kwantitatief maar kwalitatief.
Als je met kleinere budgetten werkt en weinig kans hebt op free publicity dan kun je bijvoorbeeld Cultuurpers inzetten om artikelen over je voorstelling te schrijven. Dan gaat het niet zozeer om de views op de site van Cultuurpers zelf, maar ook om op de eigen kanalen content te hebben om te kunnen delen met alle theaters waar je speelt en met potentieel publiek.”

Het hele artikel is hier terug te lezen.